وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگه های یک روزه

09

مهر
1401

وسایل ضروری در سفر به تنگه های یک روزه

ارسال شده توسط: khorshid naseri/ 67 0

جدای سفرهای مدت دار و طولانی، سفرهای یک روزه به صورت آخر هفته ای یا یک روز تعطیل رسمی بسیار رواج پیدا کرده است. سفرهایی که با برنامه ریزی قبلی از بامداد روز مورد نظر شروع می شود و در پایان همان روز هم تمام می شود. بیشتر سعی می شود برای سفرهای یک روزه به مناطق بکر و خاص طبیعت مراجعه کنند. چرا که اکثر این مناطق مانند تنگه ها و دره ها امکان شب ماندن ندارد و نمی توان در مسیر پیاده روی تجهیزات زیادی را با خود حمل کرد. بنابراین با یک توشه مناسب که برای راه پیمایی مشکلی ایجاد نمی کند باید دل به این سفرها داد. در چنین شرایطی افراد با این سوال مواجه می شوند که برای رفتن به تنگه های یک روزه چی ببریم و چی بخوریم؟ این سوال از آنجایی اهمیت دارد که شرایط سفر یک روزه با سفر مدت دار و چند روزه بسیار متفاوت است و مسیر پیاده روی تنگه ها نیز سخت و صعب العبور می باشد. در این مطلب سعی کردیم با یک دسته بندی کلی، وسایل ضروری در سفر به تنگه های یک روزه را بیان کنیم و نکات مربوط به آنها را مرور نماییم.

برای رفتن به تنگه های یک روزه چی ببریم و چی بخوریم

برای رفتن به تنگه ها یک روزه چی ببریم و چی بخویم

در اولین بخش یک سری موارد را که باعث می شود این مدل سفرها با سفرهای معمول متفاوت باشد، را مرور کنیم. این کمک می کند که در انتخاب وسایل راحت تر عمل کنیم.

در سفر یک روزه، بیشتر زمان سفر به پیاده روی می گذرد و افراد سعی می کنند یک مسیر تنگه ای را تا ایستگاه های مختلف آن طی کنند و سپس برگردند. این مسیر ممکن است با توجه به نوع تنگه، شامل آبشار، رودخانه، غار، صخره و … باشد.  بنابر این زمان زیادی وجود ندارد که در کنار آن بخواهید به امور دیگر بپردازید و شرایط توقف طولانی در این مسیرها هم وجود ندارد. پس مواردی مانند پخت و پز، چادر زدن و … در سفر یک روزه به تنگه کنسل می باشد. بنابر این نیاز نیست چادر با خودمان ببریم. از طرفی وسایل پخت و پز و اجاق و … نیز لازم نمی باشد. مگر اینکه تنگه ای را از قبل شناسایی کرده باشیم و به حالت پیک نیک مانند بخواهیم در همان ایستگاه اول توقف کنیم.

در رفتن به تنگه ها بهتر است غذاهای آماده مناسب با خود ببرید، خوراکی هایی مانند شکلات ها، مغز گردو، بادام و پسته و … مناسب است. چرا که همینطور که پیش می روید می توانید در مسیر نیز تجدید انرژی کنید. از طرفی کوله شما را زیاد سنگین نمی کند.

وسایل پیاده روی حرفه ای شامل کفش کوه و صخره، عصا، طناب و … نیز از مواردی است که باید با خودمان ببریم.

وسایل مهم در سفر های یک روزه

حالا که ذهنیتی در مورد سفر های یک روزه به تنگه ها پیدا کردیم، می توانیم وسایل سفر را به صورت دسته بندی و تفکیک شده نیز بیان کنیم که در آن به نکات مربوطه نیز بپردازیم. از طرفی اگر اقلامی را نیز ذکر نکنیم، می دانید که جز مواردی است که نباید ببریم و نباید بخوریم. تجهیزات سفرهای یک روزه در حد امکان برای هریک از افراد خانواده یا دوستان جدا جدا آماده شود و هر فرد کوله خود را داشته باشد. این باعث می شود که در هر لحظه به چیزی نیاز داشت فورا امکان دسترسی به آن فراهم باشد. مهمترین تجهیزات سفر یک روزه به تنگه ها شامل این اقلام است :

در کنار مواردی که بیان شد، گزینه های دیگری مانند پاور بانک، باتری اضافه برای دوربین، مدرک شناسایی، وسایل پخش موسیقی مانند باندهای شارژی همراه و … نیز می توانند انتخاب های مهمی برای سفر یک روزه به تنگه ها باشند.

توصیه می شود برای اینکه دسترسی راحت تری به وسایل پر کاربرد مانند موبایل و .. داشته باشید، حتما یک کیف کمری کوهنوردی تهیه کنید. این کیف ها به خاطر محلی که قرار می گیرند، هیچ مزاحمتی برای فرد بوجود نمی آورند و از طرفی دسترسی به وسایل مهم را آسان تر می کنند.

کوله، کفش و لباس برای تنگه ها باید چگونه باشد

کیف و کفش و لباس باید چگونه باشد

مسیر تنگه ها معمولا پر از سنگ و صخره است و مشابه مسیر کوهنوردی می باشد. به همین خاطر باید از کفش های مخصوص کوهنوردی استفاده کنید. پس حتما از کفش های عاج دار با استقامت بالا استفاده کنید و تا حد امکان آب به درون آن نفوذ نکند.

در مورد لباس نیز همانطور که در قسمت تجهیزات گفتیم، باید متناسب با فصل سفر و شرایط ایجاد شده، نوع لباسمان را انتخاب کنیم. با این حال حتی اگر در فصل های گرم  به این مناطق سفر می کنین، حداقل یک بادگیر با خود داشته باشید که اگر تغییرات جوی ناگهانی رخ داد دچار مشکل نشوید.

در انتخاب کوله نیز، ابعاد آن، تناسب اندازه کوله با میزان تجهیزات شما، راحتی حمل و … باید معیار قرار بگیرد و زمانی که کوله را روی دوش خود می بندید، قابلیت تغییر سایز برای بندها وجود داشته باشد تا بتوانید کوله پشتی را به خوبی روی پشت خود تنظیم کنید. همچنین بندهای آن دارای توری عبور دهنده هوا باشد تا روی شانه و پشت شما عرق نکند. در صورت امکان، کوله ای تهیه کنید که ضد آب باشد، تعداد جیب های آن زیاد باش و استحکام خوبی داشته باشد.

اطلاعات بیشتر : وسایل مورد نیاز خانم ها در سفر

چه غذاهایی می توان برد

در سفر یک روزه به تنگه ها، بیشتر زمان را درگیر پیاده روی هستیم. چرا که می خواهیم مسیر تعیین شده طی کنیم و به ایستگاه آخر برسیم. در کنار این، زمان هایی را هم به عکاسی و دورهمی بگذرانیم. پس عملا زمانی برای پخت و پز و آشپزی وجود ندارد. در چنین شرایطی انتخاب غذاهایی که در دمای محیط به مدت چند ساعت سالم می مانند و وزن کوله را هم سنگین نمی کنند از بهترین انتخاب ها می باشد. از جمله این غذا ها می توان به خانواده اسنک ها اشاره کرد. غذا های دیگری هم هستند که می توان لقمه آماده گرفت و برای مسیر سفر از قبل آماده کرد.

از طرفی نوشیدنی، آب میوه و آب معدنی حتما همراه خود داشته باشید. چرا که معمولا در پیاده روی سفر به تنگه افراد تشنه می شوند و خبری از آّب معدنی و آب میوه وجود ندارد. اگر کسی هم در ایستگاه اول آب معدنی یا نوشیدنی بفروشد، به چند برابر قیمت می فروشد.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید