22

خرداد
1400

لیست کوه های ایران از بلندترین به کوتاه ترین

ارسال شده توسط: مدیرسایت/ 8312 0

در این مقاله می خواهیم در مورد لیست کوه های ایران از بلندترین به کوتاه ترین کوه اطلاعاتی به شما بدهیم، با ما همراه باشید.

اسامی کوه ها ارتفاع مکان
کوه دماوند 5610 متر شمال ایران در بخش مرکزی رشته کوه البرز
علم کوه 4826 متر مازندران، 20 کیلومتری جنوب غرب شهرستان کلاردشت
کوه سبلان 4811 متر شمال غرب ایران-استان اردبیل
کوه تخت سلیمان 4665 متر استان مازندران
کوه هزار 4501 متر استان کرمان شهر گلزار و شهرستان بردسیر
کوه دنا بالای 4000 متر از 30 کیلومتری شرق یاسوج تا 70 کیلومتری شمال غرب اصفهان
آزاد کوه 4398 متر استان مازندران روستای کلاک بالا
زردکوه 4221 متر جنوب غربی استان چهارمحال و بختیاری در راستای رشته کوه زاگرس
اشترانکوه 4150 متر در شرق استان لرستان، شمال غربی الیگودرز تا جنوب شرقی درود
شیرکوه 4075 متر جنوب شهر یزد
کوه تفتان 3941 متر استان سیستان و بلوچستان شهرستان تفتان
کوه سهند 3707 متر جنوب شهر تبریز و شمال شهر مراغه
کوه الوند 3520 متر جنوب همدان و شمال تویسرکان
کوه بینالود 3211 متر استان خراسان نزدیک به شهر نیشابور
کوه تالش حدود 3000 متر شمال غربی ایران نزدیک به رشته کوه های البرز
کوه سیاه سنگ 2985 متر رشته کوه البرز در مسیر گردنه جاده رویان به بلده

دماوند

دماوند

همانطور که میدانید بلندترین کوه ایران کوه دماوند است. این کوه با ارتفاع ۵٬۶۱۰ متر در شمال ایران قرار دارد و در پاره ی مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای مازندران قرار دارد. شما برای صعود به این کوه میتوانید از چند مسیر اقدام کنید. برای مثال از طریق مسیرهای غربی شمال شرقی، جنوبی و… مناسب ترین زمان برای صعود به این قله از اواسط خرداد تا اوایل شهریور می باشد و البته این کار را باید همراه با گروه ها و تورهای حرفه ای انجام دهید و وسایل ضروری برای صعود را همراه داشته  باشید. این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی بسیار غنی است و در فصل های تابستان و زمستان به زیباترین شکل خود می رسند.

علم کوه

علم کوه

علم کوه با ارتفاع کمی کوتاه تر از دماوند در رتبه دوم مرتفع ترین کوه های ایران واقع شده است. ارتفاع این کوه ۴٬۸۲۶ متر است و مانند دماوند در قسمت شمال ایران قرار دارد. علم کوه با کوه های اطرافش ارتباط بسیار زیادی دارد و دارای دیوار و گرده های بسیاری است که همین باعث می شود راه های صعود به آن زیاد باشد. این کوه در 20 کیلومتری جنوب غرب شهرستان کلاردشت و در مازندران واقع شده است. بیشتر شهرت این کوه به دلیل دیواره ای است که در دامنه ی شمالی آن وجود دارد. سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در این قسمت واقع شده است. پس اگر به این دو رشته علاقه مند هستید این کوه را برای صعود انتخاب کنید.

سبلان

سبلان

ارتفاع کوه سبلان ۴٬۸۱۱ متر است که بسیار ارتفاع نزدیکی به علم کوه دارد. این کوه به دلیل آبگرم های طبیعی که دارد تابستان هایش زیبا و زمستان های مناسبی برای اسکی بازان دارد. این کوه در شمال غرب ایران و استان اردبیل واقع شده است. برای صعود به این کوه تنها سه راه وجود دارد که شایع ترین آن مسیر شمال شرقی است و بعد مسیرهای غربی و جنوبی نیز برای صعود مناسب و ممکن هستند اما بهتر است از مسیر اول استفاده کنید زیرا مسیر پناهگاه تا قله کاملا پاکوب بوده و در بیشتر قسمت های آن پرچم های راهنما وجود دارد. این جبهه مسیر ساده ای برای صعود دارد برای همین بیشتر مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته و انتخاب می شود.

تخت سلیمان

تخت سلیمان

تخت سلیمان ناحیه کوهستانی است که در استان مازندران قرار دارد. ارتفاع آن ۴٬۶۶۵ متر است و رشته کوه اصلی آن البرز نام دارد. این کوه از قسمت شمال به دریای خزر و از قسمت شرق به چالوس، از غرب به دره سه هزار تنکابن، از جنوب و جنوب غربی به دره های طالقان و الموت منتهی می‌گردد. به گزارشی نقل شده از سمت برخی از محققان موسسه باستان ‌شناسی معتقدند که شواهد بسیار زیادی از جمله تکه‌هایی از چوب سنگ‌شده وجود دارد که بر اساس آن بقایای کشتی حضرت نوح در بالای کوه تخت سلیمان قرار دارد.

هزار

هزار

این کوه در شهر گلزار و شهرستان بردسیر استان کرمان قرار دارد. ارتفاع آن 4501 متر است. نام این کوه به خاطر هزار نوع گیاه که در آن وجود دارد هزار نامیده می شود. روستاهایی که در دامنه این کوه واقع شده اند آب و هوایی دلپذیر دارند آبشاری به نام راین در این کوه واقع شده است. این کوه سرچشمه رودخانه تهرود است. مرتفع ترین منطقه مسکونی ایران (روستای باب زنگی) از توابع همین کوه است که با ارتفاع 3309 متری در این کوه قرار دارد.

دنا

کوه دنا

یکی دیگر از معروفترین کوه ها که در لیست کوه های ایران قرار دارد کوه دنا می باشد. کوه دنا بلندترین کوه رشته کوه های زاگرس است. نام این کوه از شهری به نام ده نار گرفته شده که در دامنه غربی جنوبی کوه دنا می باشد. نام این کوه از ابتدا همان دهنار بوده است و در گذر زمان تغییراتی پیدا کرده و به این نام شناخته می شود. ارتفاع این کوه 4459 متر است که بام زاگرس محسوب می شود. کوه نام برده یعنی دنا جزء استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. این کوه سربه فلک کشیده یکی از کوه های برجسته جهان است. این رشته کوه 52 قله بالای 4000 متر دارد. کوه دنا یک رشته کوه محسوب می شود چرا که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده و ما بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است. بلندترین قله دنا کوه بیژن 3 است که 4459 متر ارتفاع دارد که در 35 کیلومتری یاسوج واقع شده است. کوه دنا از 30 کیلومتری شرق یاسوج تا 70 کیلومتری شمال غرب اصفهان ادامه دارد.

آزاد کوه

آزاد کوه

آزاد کوه جزء قله های رشته کوه البرز است. این کوه در استان مازندران قرار دارد. این کوه به نام دیگر یعنی مخروطی کوه مشهور است شاید به دلیل شکل مخروطی آن است که از اطراف دسترسی به قله های اطراف وجود ندارد. این کوه دو راه دسترسی دارد. نزدیکترین دسترسی از طریق روستای کلاک بالا است و راه دیگر از روستای کلاوانگا است. در زمستان کوهنوردی در این کوه به خاطر برف زیاد و داشتن بهمن دسترسی سخت است. ارتفاع این کوه به ۴۳۹۸ متر می رسد.

زرد کوه

زردکوه

زرد کوه جزء کوه های مرتفع ایران به شمار می رود که دارای ارتفاع 4221 متر است. این کوه سرچشمه اصلی زاینده رود و رود کارون است و مابین رود کوهرنگ و رودخانه بازفت قرار دارد و در راستای رشته کوه های زاگرس است. زردکوه در جنوب غربی استان چهار محال و بختیاری واقع شده است. این کوه یکی از ذخایر آب در ایران محسوب می شود.  زردکوه دارای چندین قله می باشد که عبارتند از هفت تنان، زرده، شاه شهیدان، کینو و…. . بلندترین قله آن، قله کلونچین با ارتفاع 4221 متر می باشد. این کوه دارای یخچال های طبیعی است که از طولانی ترین آنها می توان بورسونان و خرسان را نام برد.

اشترانکوه

اشترانکوه

این کوه بلندترین نقطه در استان لرستان می باشد. به طور دقیق تر در شرق استان لرستان، واقع در شمال غربی شهر الیگودرز تا جنوب شرقی درود است. این کوه معروف به آلپ ایران است. بلندترین قله آن (سن بران) با ارتفاع 4150 نام دارد. یکی از سرشاخه های اصلی رود دز همین کوه است. اشترانکوه جزء کوه های جوان محسوب می شود که حدود 30 میلیون سال پیش ایجاد شده است. در ارتفاعات این کوه دره های یخچالی که محلی ها به آن چال می گویند وجود دارد. از چال های آن مانند چال میشان، چال کبود، چال همایون و… را می توان نام برد. این رشته کوه قله های مهم زیادی دارد مانند گل گهر، سن بران، میرزایی، لگه و…. . دریاچه بسیار زیبایی که از مناطق گردشگری ایران نیز محسوب می شود به نام دریاچه گهر در دامنه جنوبی این رشته کوه واقع شده است که نگین زاگرس محسوب می شود .

شیرکوه

شیرکوه

این کوه در مرکز ایران در جنوب شهر تاریخی یزد واقع شده است که جزء یکی از برجسته ترین کوه های جهان محسوب می شود. بلندترین ارتفاع آن از سطح آب 4075 متر می باشد. شیرکوه در زمستان پوشیده از برف است.

تفتان

تفتان

کوه تفتان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است. ارتفاع این کوه 3941 متر بوده که در منطقه سرحد در شهرستان تفتان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این کوه بلندترین کوه جنوب شرقی ایران محسوب می شود. قله آتشفشانی این کوه، ماده کوه نام دارد. از سه دهانه آتشفشانی آن همواره بخار گوگرد خارج می شود و در اطراف دهانه آن تخته های گوگرد خالص مشاهده می گردد. مسیر دستیابی به این کوه از جاده اصلی خاش، زاهدان، روستای خاش است.

سهند

سهند

این کوه از معروف ترین کوه های آتشفشانی در ایران به شمار می آید و در جنوب شهر تبریز و شمال شهر مراغه واقع شده است. ارتفاع آن ۳٬۷۰۷ متر می باشد که دارای 17 قله بلند نیز هست. به کوه نوردان پیشنهاد می کنیم که در فصول بهار و پاییز به این کوه بروند. آتشفشان این کوه خاموش می باشد که همین باعث می شود که پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی باشد و بیشتر گیاهان در این منطقه می روید. دلیل معروف بودن این کوه به عروس کوه های ایران هم، سرسبزی آن به خصوص در فصول گرم سال است. به دلیل داشتن گل های ریحان و لاله و دیگر گل ها در این منطقه عسل زیادی بدست می آید و همچنین عسل کوه های سهند شهرت زیادی را به خود اختصاص داده است.

الوند

الوند

این کوه که نام های دیگری به نام اروند و ائورونت دارد جزء یکی از قله های الوند است. این کوه حدود 3520 متر ارتفاع دارد و از برجسته ترین کوه های جهان محسوب می شود. در این کوه شکاف گود و کوچک سنگ چین شده ای وجود دارد که برخی اعتقاد دارند آنجا آرامگاه سام پسر نوح است. یک راه رسیدن به قله این کوه مسیر دره گنج نامه است. مسیر دیگر راه یابی به این کوه از شهر سرکان است.

بینالود

بینالود

کوه بینالود که در لیست کوه های ایران از بلندترین به کوتاه ترین قرار دارد، دارای ارتفاع 3211 متری است و در استان خراسان نزدیک به شهر نیشابور واقع شده است. کوه بینالود البته بخشی از رشته کوه بینالود است که  روی بلندی آن با قله شیر باد اختلاف عقیده وجود دارد. با این که این کوه در منطقه گرم و خشکی واقع است ولی بارندگی چشم گیری در این ناحیه اتفاق می افتد. در دامنه این کوه دهستانی به نام بینالود وجود دارد. این رشته کوه مرز طبیعی بین چند شهر به نام های مشهد، نیشابور، گلبهار و طرقبه شاندیز است.

تالش

تالش

این کوه ترکیبی از چند کوه است که در شمال غربی ایران واقع شده است. در واقع این کوه تا دشت های سفید رود ادامه پیدا می کند و بخش شمال غربی کوه های البرز را تشکیل می دهند. تابستان های این منطقه معمولا کمی گرم است و زمستان هایش معتدل است. با این حال پیشنهاد می کنیم در هنگام تابستان به بازدید از این مکان بروید چون سرسبزتر است و میتوانید از زیبایی های بیشتری برخوردار شوید.

آب برخی از رودخانه ها مانند آستارا، قومباشی، ولش و بشرو از رشته کوه های تالش سرچشمه می گیرند و در نواحی این منطقه جریان دارند. شیب این کوه ها بسیار ملایم است و تعداد درختان آن کم است. این کوهستان چند قله با ارتفاع بسیار بالا (چیزی حدود 3000 متر) نیز دارد.

سیاه سنگ

سیاه سنگ

یکی دیگر از کوه های مهم که در لیست کوه های ایران از بلندترین به کوتاه ترین قرار دارد کوه سیاه سنگ است.

همانطور که از نام این کوه پیداست، این کوه دارای سنگ های سیاه بسیاری می باشد که در تصویر پایین هم میتوانید آن را مشاهده کنید. گردنه سیاه سنگ که رتبه هشتمین کوه بلند ایران را به خود اختصاص داده است دارای ارتفاع ۲۹۸۵ متری بوده و در رشته کوه البرز در مسیر جاده رویان به بلده واقع شده است. یکی از معروف ترین قلل چین خوردگی تخت سلیمان، سیاه سنگ است. برای صعود به این قله میتوانید از سه مسیر اقدام کنید. مسیر جنوبی آن از شهرک بام تهران و بوعلی می باشد و مسیر اصلی صعود به این قله را چین کلاغ نیز میتوانیم در نظر بگیریم که به ترتیب به قله دو شاخ و بعد از آن به قله سیاه سنگ می رسد. برای اینکه به مسیر دره بیدستان صعود کنید، باید حدود 1400 متر ارتفاع را در چیزی حدود 7.5 کیلومتر مسیر طی کنید. نمای مسیر دوم از طریق دره درکه و یال پالیسار در نزدیکی جنگل کارا می باشد. با صعود از این مسیر، دیگر از قله چین کلاغ عبور نمی کنید اما در عوض نیازی به کاهش ارتفاع 200 متری به خاطر گردنه کارا روی خط الراس نیز ندارید. مسیر آخر صعود به این قله از دره فرحزاد و یونجه زار است که از طریق گردنه کارا در فصول بهار، تابستان و پاییز میتوانید به قله دوشاخ صعود کنید.

اما گردنه کارا کجاست؟ این گردنه مابین قلل چین کلاغ و دوشاخ قرار دارد که مسیر چندان معروف و شناخته شده ای نیست اما به عنوان یکی از مسیرهای دسترسی میتوان آن را معرفی کرد.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید