وسایل کمپینگ

09

مهر
1401

وسایل ضروری کمپینگ

ارسال شده توسط: khorshid naseri/ 38 0

طبیعت قسمت جدا نشدنی از زندگی انسان می باشد. حتی اگر شهرهای صنعتی همراه ساختمان های سر به فلک کشیده اطراف ما را پر کرده باشد، دوست داریم با همراه داشتن وسایل ضروری کمپینگ، چند روزی را به دل طبیعت بزنیم و از محیطی لذت ببریم که در پیدایش و ظاهر آن هیچ اثر و رد پایی از انسان وجود نداشته باشد. طبیعت گردی و سفرهای کوتاه مدت به دل کوه، جنگل، کویر و … از جمله بهترین و آرامش بخش ترین اموری است که می توان در این زمانه پر هیاهو و همراه با استرس، از آن لذت برد. در سفر به دل طبیعت در واقع هر چیزی که باعث گذر سریع عمر شده است و ما را از خود واقعی مان دور کرده است را کنار می گذاریم و به سپری کردن لحظات به همراه دوستان یا خانواده در دل طبیعت می پردازیم.

با این حال نباید از یاد برد که طبیعت با تمام زیبایی هایی که دارد، چرخه حیات خود را طی می کند. پس نمی توان به آن سفر کرد و لذت برد، اما حوادث، جریانات و اتفاقات آن را ندید. از طرفی جدای این موارد، نیازهای معمول انسان مانند خوردن و آشامیدن و خوابیدن نیز در طبیعت گردی مطرح است. به همین خاطر در این مطلب علاوه بر بیان اصول کمپینگ در طبیعت به بررسی وسایل ضروری کمپینگ نیز خواهیم پرداخت.

کمپینگ چیست

کمپینگ چیست

طبیعت گردی که همراه با توقف و ایجاد یک اقامتگاه با چادر یا وسایل موجود باشد، در دل خود یک کمپینگ را به همراه داشته است. این کمپینگ می تواند شامل یک زیر انداز برای یک نفر و توقف چند ساعته باشد، یا می تواند یک اردوگاه میان راهی با تعداد زیادی چادر به همراه افراد مختلف ایجاد شود. کمپینگ یکی از برنامه های لذت بخش طبیعت گردی است که با دور همی در دل طبیعت یا استراحتی آرام بخش برای یک نفر همراه است. اگر قصد توقف در دل طبیعت را دارید و می خواهید سفری چند روزه را در دل طبیعت بگذرانید، حتما نیاز به کمپینگ پیدا خواهید کرد. پس قبل از شروع سفر باید در مورد آن برنامه ریزی کنید.

کمپینگ ها دسته بندی های مختلفی دارند و در محیط های طبیعی مختلف متفاوت هستند. از کمپینگ های ثابت گرفته تا چادرهای موقت، همه در شرایط متفاوت امکان اقامت طبیعت گردان را فراهم می کند. اینکه از چه نوع کمپینگ استفاده شود به شرایط محیطی، آب و هوا و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.

اصول کمپینگ در طبیعت

قرار است مدتی را کنار حیات وحش و در دل طبیعت بگذرانیم. مطمئنا هیجانات و لذت های خاص خود را خواهد داشت. در کنار این هیجانات، برای انجام برنامه ریزی های قبل از سفر استرس و نگرانی نیز در وجود افراد شکل می گیرد. اما اگر با اصول کمپینگ در طبیعت به خوبی آشنا باشید، این نوع استرس و نگرانی طبیعت گردی در وجود شما شکل نخواهد گرفت. این اصول از لحظه تصمیم گیری برای کمپینگ تا زمان بازگشت از طبیعت باید به طور کامل و دقیق در نظر گرفته شوند و در مراحل مختلف رعایت گردند. در این بخش چند مورد از مهمترین اصول کمپینگ در طبیعت را مرور می کنیم:

اصول کمپینگ در طبیعت برای شب

اصول کمپینگ در طبیعت در شب

از دیگر دسته بندی هایی که باید برای در نظر گرفتن اصول کمپینگ به آن توجه کرد، شب مانی یا شب ماندن در طبیعت است. اتفاقی که در طبیعت گردی های چند روزه با آن مواجه هستید و شب را باید در کمپینگ بگذرانید. اگر اصول را به درستی رعایت کنید، در کنار استراحت شبانه، لحظات زیبا و خاطره انگیزی از شب مانی را نیز برای خود خواهید ساخت. در غیر این صورت امکان ایجاد مشکلات و اتفاقات ناگوار وجود دارد.

نکته اول در نظر گرفتن ایمنی برای شب است. باید در مورد آتش و فاصله آن از چادر مطمئن شوید و اینکه از وسایل گرمایشی و روشنایی درون چادر استفاده نکنید تا اتفاقاتی چون گاز گرفتگی بوجود نیاید.

در زمینه مراقبت از خود و همراهان در برابر حیوانات نیز بهتر است  کفش و لوازم را درون چادر قرار دهید و ورودی های آن را ببندید. به این شکل از ورود حیوانات گزنده مانند عقرب، مار و … جلوگیری می کنید. در مواردی که فضای چادر محدود بود و تصمیم گرفتید وسایل را بیرون قرار دهید، حتما تمام منافذ و ورودی های آنها را به طور کامل ببندید.

فاصله و حریم خود را از رودخانه حفظ کنید، در کنار صخره ها و مناطقی که احتمال ریزش هست چادر نزنید، فاصله مناسب را با جاده و مسیر تردد ماشین ها رعایت کنید. لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید. چرا که دمای طبیعت  در شب بسیار متفاوت با روز خواهد بود.

وسایل و تجهیزات مهم در سفر های کمپینگ

وسایل و تجهزیات کمپینگ

معمولا یکی از چالش های هر نوع سفری، جمع آوری وسایل و تجهیزات مربوط به آن می باشد. اما در مورد سفر طبیعت گردی و کمپینگ این چالش به مراتب اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که در سفرهای شهری، بین شهری و  توریستی و … شما اگر وسیله ای را یادتان برود در مسیر امکان تهیه آن وجود دارد ولی در طبیعت هیچ خبری از این مورد نیست. عامل دیگری که جمع آوری وسایل کمپینگ را محدود و خاص می کند، حمل آن است. در سفر های شهری و … شما وسایل را با قطار، هواپیما و اتومبیل از یک هتل به هتل دیگر  انتقال می دهید، ولی در طبیعت گردی این تجهیزات را به تنهایی باید حمل کنید. پس هم ناقص بودن تجهیزات درد سر ساز است و هم بیش از اندازه بودن آنها شما را خسته می کند.

توصیه ای که طبیعت گردان حرفه ای می کنند، تهیه یک لیست از تجهیزات مهم در سفرهای کمپینگ است. شما یک دسته بندی اولیه آماده می کنید و ریز وسایل مربوط به هر دسته بندی را یاد داشت می کنید، در این صورت متناسب با ضرورت آن ریز وسایل، فضای کوله خود را مدیریت می کنید.

در زیر دسته های مهم وسایل و تجهیزات کمپینگ را بیان کرده ایم :

در نهایت که تمام تجهیزات ضروری و اولیه را متناسب با فضای کوله و اولویت بندی برداشتید، می توانید وسایل تفریحی و سرگرمی خود که شامل کتاب، کاغذ و قلم، دوربین عکاسی و فیلم برداری، کارتهای بازی و … می باشد را نیز به لیست خود اضافه نمایید.

در نهایت و به عنوان مهمترین وسیله، کیسه زباله را یادتان نرود، چرا که طبیعت را همان گونه بکر که تحویل گرفته ایم باید تحویل بدهیم.

ارسال دیدگاه

لطفا یک نظر بنویسید.
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
لطفا یک ایمیل درست وارد کنید